Mediteren brengt je ontzettend veel voordelen met nauwelijks nadelen. Wil je vaker mediteren? Deze meditatie oefeningen helpen je snel op weg.

  • Ga rustig zitten. Leg een hand op je borst en de ander op je buik.
  • Adem diep in door je neus, hou je adem even vast en adem vervolgens rustig uit door je mond.
  • Laat daarbij zoveel mogelijk spanning en stress wegstromen.
  • Herhaal dit een aantal keer.
  • Ga rustig zitten en sluit je ogen.
  • Haal een paar keer bewust adem door je neus.
  • Leg een hand op je hart en breng bij een inademing je aandacht naar je hart.
  • Voel hoe je hartgebied zachter wordt en kijk of het zich rustig aan iets meer kan openen.
  • Op een uitademing laat je eventuele spanning en weerstand liefdevol weg stromen.
  • Adem bewust een aantal keer rustig in en uit.
  • Dit brengt je in contact met het hier en nu en maakt je rustiger.
  • Tel het aantal keren dat je ademt in 1 minuut. Een in- en uitademing telt als 1.
  • Een ademritme van 6-12 keer per minuut in rust is prima.
  • Bij meer dan 12 heb je een hoge ademfrequentie en kun je een van de andere oefeningen doen om meer tot rust te komen.
  • Breng je aandacht naar je adem zoals je deze voelt in je lichaam.
  • Mogelijk ervaar je beweging in je borstkas, middenrif en/of je buik.
  • Breng je aandacht naar de plek waar je de beweging van de adem het beste voelt.
  • Volg met heel je aandacht de beweging van de in- en je uitademing.

Deze aandachts-oefening kan meer focus en rust in hoofd en lichaam brengen en kun je op elk moment van de dag doen.